‘Talent voelt zich aangetrokken tot een bedrijf met een purpose die past’

Naam Fleur van Bruggen Organisatie Unilever Functie Directeur Communicatie Voorheen

Unilever: Media Relations Manager
Winkelman & Van Hessen: Senior Consultant

Over de purpose van Unilever:

‘Merken met een purpose groeien. Mensen met een purpose bloeien. En bedrijven met een purpose blijven bestaan. Onze merken met een duidelijke purpose groeien twee keer harder en zijn winstgevender. ‘Make sustainable living commonplace’ is onze purpose wereldwijd. We zijn operationeel in ongeveer honderd landen en het is overal worstelen met de precieze vertaling ervan. Het komt erop neer dat wij zeggen: duurzame groei en winstgevende groei zijn naadloos met elkaar verbonden. Dus we willen groeien, want we zijn namelijk heel groot en we zijn een beursgenoteerde onderneming. Maar dat kan echt alleen maar als je het op een duurzame manier doet.’

Over groei:

‘Onze duurzame doelstellingen zijn best hard. Sommigen doelstellingen zijn merkoverstijgend, bijvoorbeeld als je het hebt over verpakkingen en afval. We hebben ook doelstellingen die op één divisie zijn gericht, bijvoorbeeld zoutverlaging, suikerverlaging of meer plantaardig voedsel. Foods wil over een aantal jaren een miljard omzetten vanuit plantaardige producten. Als jij je bezighoudt met de verkoop van Andrélon is dat niet relevant. Maar voor de collega’s van Unox, Knorr en de Vegetarische Slager is dat natuurlijk wel zo. Zelfs Hellman’s mayonaise en de mensen van het ijs houden zich allemaal bezig met de doelstelling dat wij op een gegeven moment meer dan een miljard uit plantaardige voedingsmiddelen willen halen.’

Over talent:

‘Wij denken dat de enige manier om te groeien, duurzaam groeien is. Bovendien; als je het op deze manier doet en je maakt heel herkenbaar waar je als bedrijf voor staat, trek je ook talentvollere mensen aan. Dat blijkt gewoon zo te zijn; ook dat meten we natuurlijk. We meten dat in 75 landen en je ziet dat talent zich aangetrokken voelt tot een bedrijf met een goede purpose die bij hem of haar past.’

'Bij Unilever krijg je meer reiskosten vergoed als je met het ov gaat en nog meer als je met de fiets komt'

Click to tweet

Over impact:

‘We zijn groot, dus dat betekent dat je een identiek grote verantwoordelijkheid hebt. Elke dag zijn er twee miljard mensen die in aanraking komen met een Unileverproduct, op wat voor manier dan ook. Dus groot is ook: impact. Wanneer wij zeggen dat je bij een doos Knorr Wereldgerechten één paprika moet toevoegen in plaats van een halve, doen verreweg de meeste mensen dat. We verkopen meer dan 25 miljoen van die dozen per jaar, dus tel maar op. Grote impact dus.’

Over mobiliteit:

‘We trekken onze purpose helemaal door. Wij zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat ons woon-werkverkeer het milieu zo min mogelijk belast. Bij Unilever krijg je meer reiskosten vergoed als je een duurzame keuze maakt. Je krijgt dus meer als je met het openbaar vervoer gaat en nog meer als je met de fiets komt. Je krijgt minder als je in je diesel- of benzineauto blijft reizen. Omdat het helemaal niet zo’n makkelijke stap is. Je wilt het mensen zo makkelijk mogelijk maken, maar je wilt ook die footprint naar beneden. Dus mijn wandeling van 500 meter naar de bushalte krijg ik nu vergoed. Voor elke centimeter die je op een duurzame manier aflegt, krijg je bij ons een vergoeding.’

Over pindakaas:

‘Calvé klopt gewoon. Ik vind het product heel mooi en simpel. Vroeger, in mijn tijd, heette het nog “smeuïg tot op de bodem”. De substantie is goed, de smaak is goed. Het staat op zes van de tien ontbijttafels, dus iedereen vindt het lekker. En.. het is duurzaam. Calvé maken we van duurzame pinda’s en plantaardige olie. We maken 25 miljoen van die potjes per jaar en het hele concept klopt.’

'Onze merken met een duidelijke purpose groeien twee keer harder'

Fleur van Bruggen | Unilever

Luister naar de meest inspirerende communicatiebazen van Nederland: