‘Je moet wel presteren om je purpose te kunnen realiseren’

Naam Nelleke Barning Organisatie DSM Functie VP Sustainability and Communications Health, Nutrition & Care Voorheen

DSM: VP Global Communications and External Affairs Nutrition
DSM: Senior Director Global Communications & External Affairs Nutrition
DSM: Global Director Internal Communications

Over de purpose:

‘De purpose van DSM is ‘Creating brighter lives for all.’ Wij willen producten maken die bijdragen aan de gezondheid van mensen en de gezondheid van de planeet. We geloven er niet in dat je succesvol kan zijn in een wereld die niet succesvol is. Tegelijkertijd geloven we er heel erg in dat je als bedrijf gewoon winst kan maken. Maar wél door de goede dingen te doen. ‘Doing well by doing good.’ Dus ja, we moeten gewoon geld verdienen. We zijn performance driven; dat moet getoond of geleverd worden.’

Over de plannen voor de komende jaren:

‘We willen dat 800 miljoen mensen in de armste delen van de wereld in 2030 toegang hebben tot gezonde voeding, in welke vorm dan ook. Maar we hebben ook de gezondheid van de planeet op de agenda gezet: we kiezen voor sustainable animal farming, duurzame veeteelt. We willen de emissies terugbrengen, maar we gaan óók voor de verbetering van plantaardige proteïne. Want plantaardig is beter voor het klimaat, maar deze proteïne bevat vaak onvoldoende voedingsstoffen. Een derde commitment gaat over healthy livelyhood. Kleine boeren die we een betere toekomst willen bieden door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de ecosystemen in Afrika beter werken.’

Over financiële stakeholders:

‘Je ziet steeds meer investeerders die zich richten op bedrijven die bezig zijn met de verduurzaming van de wereld. Die zijn voor ons heel prettig, want daar deel je dezelfde waarden mee. Er zijn ook investeerders die echt alleen maar kijken naar de financiële performance; wat is de return on investment? Daarom staat die combinatie van purpose-led en performance driven zo centraal. Want als je die performance niet levert, dan heb je geen recht op de purpose.’

'DSM wil dat de 800 miljoen armste mensen in 2030 toegang hebben tot gezonde voeding'

Click to tweet

Over innovatie:

‘Bovaer is één van de meest coole producten waar ik ooit aan gewerkt heb. Het is ons voedingssupplement voor koeien. Een kwart theelepeltje toevoegen aan het voer van koeien zorgt ervoor dat methaanuitstoot van koeien met minimaal dertig procent vermindert. Methaan is een vrij zwaar broeikasgas, dus hiermee maak je onmiddellijk impact op de vermindering van broeikasgassen. Het leuke is; we zijn hier dus meer dan tien jaar geleden mee begonnen. Methaan was toen nog iets onbekends. Het stond niet op de agenda. Maar onze wetenschappers zagen de invloed van methaan op het klimaat en dachten: hé, daar kunnen we misschien wel wat aan doen.’

Over purpose-communicatie:

‘Bij DSM bestaat communicatie zonder purpose bijna niet meer. De volgende stap is dat je zegt: we zijn een purpose-led en performance driven bedrijf. Dan moet de communicatie bijdragen aan businessresultaten en businessresultaten moeten bijdragen aan de purpose. En dat moet je dan als geheel kunnen meten.’

‘Je moet wel presteren om je purpose te kunnen realiseren’

Nelleke Barning | DSM

Luister naar de meest inspirerende communicatiebazen van Nederland: